Lyxig kladdkaka

Ingredienser
4 dl strösocker
3 st ägg
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
150 gram smör
2 dl vetemjöl

Kolatäcke
100 gram smör
2 dl strösocker
1 dl kakao
1 dl vispgrädde

Tillagning

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Smörj en bakform(ca 24 cm i diameter) med smör och häll ner kokosflingor så att sidorna täcks.

3. Rör ihop socker och ägg. Blanda kakao, vaniljsocker, mjöl och salt. Rör ner smält smör och blanda i vetemjöl till sist. Bred ut smeten i bakformen.

4. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min. Låt kakan svalna och pudra över lite florsocker.

5. Kolatäcke: Smält smör och socker i en kastrull. Sikta ner kakaon, häll i grädden och koka till en tjock smet under omrörning. Låt krämen svalna innan den läggs ovanpå tårtan. Låt krämen svalna innan du dekorerar tårtan. Till en sådan här mastig kladdkaka tyckte jag att det var jättegott med hallon på.

Lycka till med bakningen!

Kommentarer
Postat av: Carina

Men ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad snäll du är. Nu måste jag bara hitta ett bra tillfälle till att få baka den goda kakan. Blir sååå sugen. Tusen tack för receptet!!

2009-08-20 @ 12:51:05
Postat av: Carina

Hej!

Nu har jag både bakat och mumsat i mig av kladdkakan. Den var precis lika god (särskilt kylskåpskall) som du skrev Ida-Maria.

Har t.o.m exporterat den till Danmark!

Tack för tipset och ha en bra vecka!

2009-08-31 @ 11:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0