Hur står det till?

"Stoppa vansinnet" är rubriken på en artikel i tidningen Föräldrakrafts nätupplaga. Försäkringskassan har lagt mycket energi på att arbeta fram någon form av standardmodell för att bedöma vilka behov som kan behöva tillgodoses genom personlig assistans och vilka behov som skulle kunna gå att lösa på annat sätt. Som ekonom och administratör kan jag förstå varför man vill skapa ramar inom vilka alla passar. Jag förstår också att man vill ha kostnader som är lättare att förutse och budgetera för varje år. Men personlig assistans är i sin natur inte möjlig att standardisera på ett sätt så att alla kan bedömas utefter precis samma kriterier. VH Assistans har idag ett stort gäng kunder, jag kan inte påstå att jag träffat alla personligen men av de jag träffat kan jag inte påstå att den ena är den andra lik. De är som människor är i allmänhet - unika. 

Ta gärna en titt på Assistansuppropet.se.


Inget inlägg utan att kommentera snödrivorna! Här i söder har inte riktigt vädergudarna förstått att det inte brukar bli så mycket snö på vintern och att det definitivt inte brukar ligga kvar så här länge.



/Thomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0