Tragisk statistik

En av fem som lever i Sverige har någon form av funktionsnedsättning. Det kan röra sig om personer med rörelsehinder, nedsatt syn eller hörsel, funktionsnedsättning till följd av psykiska besvär eller läs- och skrivsvårigheter. Det är nu tio år sedan som riksdagen tog fram en tioårig handlingsplan för handikappspolitiken. Ett av målen i handlingsplanen var bättre tillgänglighet, något som idag inte har kommit upp till önskad nivå. Statistik ifrån Handisam visar att nio av tio kommuner har åtgärdat mindre än hälften av uppenbara hinder.

Jag vet inte vad som är mest sorgligt, att kommunerna inte lyckats med sitt arbete eller att riksdagen inte haft en ordentlig uppföljning förrens nu. Tyvärr kan vi inte göra något åt det som varit och att beklaga sig över det hjälper inte heller så nu får vi se ljust på framtiden, givetvis ska kommunerna och riksdagen lyckas bättre nu. Och apropå tillgänglighet, jag har hört rykten om att regioncheferna som befinner sig på konferens i Falun har fått ”prova” olika funktionshinder, se till att gå in på deras bloggar för att se vad de haft för sig under veckan.

Vi i Halmstad har hela veckan arbetat med de uppgifter som kommer efter en lönekörning, så även denna vecka har det varit full fart. Något som jag gläds åt just nu är att det faktiskt inte är helt kolsvart när jag går hem, det går mot ljusare tider och som jag längtar till våren.

På återseende! // Ida-Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0